Auto Draft

Aku pun cubalah servey-servey pusat service aircond yang murah dan senang aku hantar.. Sebelum tu aku dah study dan cari maklumat pasal service aircond myvi ni serta anggaran kos jika berlaku kerosakkan melalui internet ซุปเปอร์สล็อต . Ada yang kata kalau kereta dah 5 tahun atau jarak perjalanan kita dah melebihi 150,000km bersedialah untuk tukar kondensor yang baru..

Sebab aku punya kereta memang dah lebih dari 150,000km memang patutlah dah rosak.. Mencegah lebih baik dari merawat. Minyak gear manual ditukar setiap 40,000km untuk kereta baru (kurang 5 tahun), setiap 20,000km utk kereta atas 5 tahun atau apabila gear shift rasa ketat.

Unless kalau betul2 yakin dgn kedai spare part yg kita beli tu. Tapi apa admin boleh katakan 90% sparepart serta bengkel cina semuanya menggunakan kaedah ini. Hose aircond ni merupakan kali kedua aku tukar hujung tahun lepas aku pernah tukar juga gara-gara bocor.. Kalau korang perasan nampak tak getah tu macam berminyak..

Atau selagi plastik kat tgh tu masih putih dan tiada kesan terbakar. So kena check spark plug. Kalau spark plug berminyak – engine dah agak uzur dan kena overhaul sebab piston ring dah haus. Asap biru kat ekzos jugak adalah tanda piston ring haus i.e. minyak hitam terbakar. BTW, ini bukan service biasa.

Kerja-kerja mengeluarkan blower dan cooling coil untuk dicuci.. Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik. Harga Promosi Bulan Ini, Dapatkan Sebelum Stok Habis. Dapatkan berita terkini dan sensasi dan pelbagai kandungan menarik.

Nak taknak kena buka lagi bumper depan.. Kerja-kerja memasang kondensor baru.. Masa ni matahari dekat betul-betul atas kepala.. Merupakan salah satu pakar dalam membaiki dan menyelenggara aircond dan enjin untuk kenderaan di Kuala Terengganu.

kedai servis aircond kereta terbaik boleh elakkan beli minyak hitam di kedai spare part cina tersebut sebab banyak minyak cap ayam yang cina telah sediakan khas untuk tipu orang Melayu. Botol mungkin ada cap Castrol, Shell, Petronas, Eneos dan lain-lain. Tetapi dalam tu sebenarnya adalah minyak murah made in china. Dlm satu hari ada beribu-ribu botol minyak hitam kosong wujud di bengkel-bengkel cina. Elok beli minyak di stesen minyak – confirmed genuine.

Terduduk sekejab bila dengar kosnya lebih dari 1K.. Tetiba aircond kereta aku tidak sejuk masa aku ontheway gi jemput cik isteri dari pejabat sepanjang perjalanan hanya keluar angin panas je. Model seperti CRV pada mulanya menggunakan timing belt, tetapi untuk CRV baru generasi kedua, Honda juga kembali memperkenalkan timing chain melalui enjin i-VTEC. Ianya tidak memerlukan pertukaran biarpun sudah mencecah 500,00km lantas menjimatkan kos dan menjaga alam sekitar. Sekiranya mekanisme rantai mengeluarkan bunyi, hanya perlu tukar tensioner bearing dan segalanya pulih spt sedia kala. Jadi disebabkan memang dah genap 5 tahun aku pakai kereta tu dan memang langsung tak pernah service aircond tu..

Dah kira major work jugak. Head gasket – tukar apabila minyak leaking kat area tu. Atau sekiranya berlaku coolant loss akibat dari blown head gasket. Buat grind valve sekali. Org panggil nie top-overhaul. Minyak hitam mineral utk 5000km/3 bulan, minyak semi-sintetik utk 10,000km/6 bulan, minyak fully sintetik utk 15-20,000km/ 1 tahun.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *